Motorul diesel

Motoare Diesel in muzeu
Motorul Diesel este un motor cu combustie interna,care foloseste temperatura rezultata din compresie,pentru a aprunde combustibilul care este injectat in camera de combustie (cilindru) in stagiul final a compresiei.Motorul diesel este aproape similar cu motorul pe benzina,care foloseste ciclul Otto,in care amestecul combustibil-aer este aprins cu ajutorul scateii de la bujie.

Motorul diesel foloseste ciclul diesel (denumit dupa Dr. Rudolf Diesel).Motoarele diesel au cea mai mare eficienta termica,din cauza coeficientului de compresie.

Motoarele diesel sunt fabricate in versiuni de doi timpi si patru timpi.Ele au fost folosite mai demult pentru inlocuirea mai eficienta a motoarelor cu aburi stationare.De la inceputul anilor 1910 ele au fost folosite pentru propulsarea vapoarelor si a submarinelor.Apoi a urmat folosirea or in locomotive,camioane mari,si centrale electrice.Incepand din anii 1930 s-a raspandit folosirea lor si in automobile.In 2007,aproximativ 50% din masinile noi vandute in Europa sunt cu motor diesel.


Istorie

Rudolf DieselRudolf Diesel,de nationalitate germana,s-a nascut in anul1858 in paris,unde parintii lui erau imigranti Bavarezi.Educatia a primit-o la Munich Politechnic.Dupa absolvire s-a angajat ca si inginer frigotehnic,insa i-a placut foarte mult proiectarea de motoare.Diesel a proiectat multe motoare termice,inclusiv un motor cu aer,propulsat cu ajutorul caldurii soarelui.In anul 1893,a publicat un articol despre un motor care are combustia in interiorul cilindrului-motorul cu combustie interna.In 1894 a aplicat pentru patentarea unei noi inventii,motorul diesel.Motorul lui a fost primul care a dovedit faptul ca combustibilul se poate aprinde si fara scanteie.El a pus in functiune primul motor reusit in anul 1897.

In 1898,Diesel a primit patentul "U.S. Patent 608,845" pentru "motorul cu combustie interna".


Desi cel mai cunoscut este pentru inventia motorului termic cu aprindere prin compresie (motorul diesel) care ii poarta si numele,Rudolf Diesel a fost de asemenea un inginer termic apreciat,si un teoretician social.Inventiile lui Diesel au trei lucruri comune:
  • au la baza transferul de energie termica prin intermediul legilor si proceselor fizice;
  • implica un design mecanic deosibit si creativ;
  • si au fost motivate in special de conceptul inventatorului asupra nevoilor sociale;

Rudolf Diesel a conceput motorul diesel in special pentru a permite mestesugarilor si meseriasilor independenti sa tina pasul cu industria.

In data de 10 August,in Augsburg,Primul model al lui Rudolf Diesel,un cilindru de fier cu lungimea de 3 metri,cu un volant la baza,a functionat pentru prima data folosind compresia pentru a aprinde combustibilul.A| mai durat inca 2 ani pana Diesel a imbunatatind motorul,iar in 1896 a facut demonstratie cu un alt model,care avea eficienta de 75%,fata de cele 10% la motorul cu aburi.

In 1898,Diesel a devenit milionar.Motoarele lui au fost folosite pentru propulsarea centralelor electrice,pentru pomparea apei,masini,camioane,si nave maritime.La scurt timp dupa,au inceput sa fie folosite in industria miniera,extractia de petrol,fabrici,si in transportul maritim transoceanic.


Evolutia motorlui Diesel

  • 1824: Fizicianul Francez Nicolas Leonard Sadi CarnoCarnot în uniforma École Polytechniquet a pus la punct teoria termodinamicii motoarelor termice.Acest lucru a demonstrat necesitatea compresiei pentru a creste diferenta dintre temperatura joasa si inalta de functionare.
  • 1890,Mai: Herbert Akroyd Stuart,asociat cu charles Richard Binney obtin patentul numarul 7164 intitulat:"Imbunatatirile Motoarelor Care Functioneaza Prin Explozia Amestecului Vaporilor de Combustibil si Aer".Acest patent descrie primul motor cu pornire prin compresie.
  • 1892:Hornsby of Lincoln,din Anglia,a construit primul motor cu combustie interna,care functiona doar prin compresie.(experimental)
  • 1892: 23 Februarie,Rudolf Diesel obtine patentul (RP 67202) intitulat: "Arbeitsverfahren und Ausführungsart für Verbrennungsmaschienen".
  • 1893:O ambitie al lui Diesel numita Teoria si Constructia Motorului Rational Termic Pentru a Inlocui Motoarele cu Aburi si cu Compresie Cunoscute Pana in Prezent (Theory and Construction of a Rational Heat-engine to Replace the Steam Engine and Combustion Engines Known Today)
  • 1897:In data de 10 August,diesel construieste primul prototip functional,in Augsburg.
  • 1898:diesel vine licenta motorului sau catre compania petroliera Ruseasca Branobel,care isi arata interesele asupra unui motor care functioneaza cu petrol nedistilat.Inginerii Branobel au petrecut 4 ani pentru a construi un motor montabil pe nava maritima.
  • 1899:Diesel isi vinde licenta catre fabricantii Krupp si Sulzer,care in curand devin fabricanti importanti.Motor Diesel 9 Kw, fabricat de catre MAN in anul 1906
  • 1902: Pana in 1910,MAN produce 82 de copii al motorului diesel stationar.
  • 1903:Shormovo Shipbuilding Yard lansazea petrolierul "Vandal"-prima nava propulsata cu motor diesel.
  • 1904:Francezii construiesc primul submarin diesel,numit "Z".
  • 1905:Büchl (Cehia) fabrica turbo si intercoolerul pentru motoarele diesel.
  • 1908:Prosper L'orange dezvolta impreuna cu Deutz,o pompa de injectie minutioasa,cu duza cu ac.
  • 1909:Antecamera cu combustia emisferica este dezvoltata de catre Prosper L'Orange si Benz.
  • 1910:Nava de cercetare Norvegiana Fram este prima nava cu propulsie Diesel,dupa care Selania a fost prima nava comerciala diesel.Pana in anii 1960,motoarele diesel au inlocuit in totalitate motoarele cu aburi de pe navele maritime.
  • 1912:Prima locomotiva cu motor diesel.
  • 1913:Submarinele U.S Navy folosesc unitatiile NELSECO.
  • 1913: Rudolf Diesel Moare in mod misterios,in timp ce traversaCanalul Englezesc pe nava SS dresden.
  • 1914:Barcile Germane U-Boats sunt propulsate de motoare diesel MAN.
  • 1919:Prosper L'Orange obtine patentul pentru insertia de antecamera,si fabrica injectorul cu duza cu ac.Primul motor diesel de la Cummins.
  • 1921:Prosper L'Orange construieste pompa de injectie continua variabila.
  • 1922:Primul vehicul cu motor diesel (cu antecamera) este Agricultural Tractor type 6 ,de la Mercedes-Benz agricultural tractor OE Benz Sendling.
  • 1923:A fost testat primul camion cu motor diesel,fabricat de MAN,Benz,si Daimler.
  • 1924:Introducerea pe piata camioanelor al motorului diesel,de catre fabricantii de camioane comerciale din IAA.Fairbank-Morse incepe productia de motoare diesel.
  • 1927:Primele pompe de injectie si injectoare pentru camioane,fabricate de Bosch.Primul prototip de autoturism diesel produs de Stoewer.
  • 1930:Caterpillar incepe fabricarea de motoare diesel pentru tractoarele sale.
  • 1932: Cel mai puternic camion diesel din luma,fabricat de MAN-160 cai putere (120 kW)
  • 1933:Primul autoturism cu motor diesel (Citroen Rosalie).Citroen foloseste un motor diesel al pionerului Englez sir Harry Ricardo.Insa masina nu intra in productia de serie din cauza restrictiilor legale,in privinta folosirii motoarelor diesel.
  • 1934:Primul motor Turbo-Diesel fabricat de Maybach,pentru locomotive.
  • 1934-35:Junkers Motorenwerke,din Germania,incepe productia familiei motoarelor diesel pentru avioanele Jumo,cel mai faimos fiind Jumo 205,din care sunt produse 900 de exemplare pana la izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial.
  • 1936:mercedes-Benz construieste masina 260D diesel.AT&SF inaugureaza trenul diesel Super Chief.Dirijabilele Hindenburg sunt propulsate de catre motoare diesel.Prima serie de autoturisme cu motor diesel(Mercedes-Benz 260D,Hanomag si Saurer).Daimler Benz produce motorul diesel 602LOF6 pentru dirijabilul Hindenburg LZ129.
  • 1937:
  • 1937: BMW 114 (aircraft engine)|BMW 114 experimental airplane diesel engine development.
  • 1938: First turbo Diesel engine of Saurer.
  • 1973: DAF produces an air-cooled diesel engine.
  • 1976 February: Testing of a diesel engine of Volkswagen for the passenger car Volkswagen Golf. The Common Rail injection system was developed by the ETH Zurich from 1976 to 1992.
  • 1977: The production of the first passenger car turbo-Diesels (Mercedes 300 SD).
  • 1983: Grasshopper Mowers introduces the first zero-turn lawn mower powered by a diesel engine.
  • 1985: ATI Intercooler diesel engine from DAF. First Common Rail system with the IFA truck type W50.
  • 1987: Most powerful production truck with a 460 hp (340 kW) MAN diesel engine.
  • 1991: European emission standards euro 1 met with the truck diesel engine of Scania.
  • 1993: Pump nozzle injection introduced in Volvo truck engines.
  • 1994: Unit injector system by Bosch for diesel engines.
  • 1998: BMW makes history by winning the 24 Hour Nuerburgring race with the 320d, powered by a two-liter, four-cylinder diesel engine. The combination of high-performance with better fuel efficiency allows the team to make fewer pit stops during the long endurance race.
  • 2002: A street-driven Dodge Dakota pickup with a 735 horsepower diesel engine built at Gale banks engineering hauls its own service trailer to the Bonneville Salt Flats and sets an FIA land speed record as the world's fastest pickup truck with a one-way run of 222 mph and a two-way average of 217 mph.
  • 2004: In Western Europe, the ratio of passenger cars with diesel engine exceeds 50%. Selective catalytic reduction (SCR) system in Mercedes, Euro 4 with EGR system and particle filters of MAN. Piezoelectric injector technology by Bosch.
  • 2006: AUDI R10 TDI wins 12 hours running in Sebring and defeats all other engine concepts. Euro 5 for all Iveco trucks.
  • 2008: Subaru introduces the first horizontally-opposed diesel engine to be fitted to a passenger car. This is a Euro 5 compliant engine with an EGR system.
2009: Volvo claims the worlds strongest truck with their FH16 700. An inline 6 cylinder, 16 litre 700 hp (522 kW) diesel engine producing 3,150 N·m (Template:Convert/lb•ft) of torque and fully complying with Euro 5 emission standards.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu